Leikki on osa koulutyötä

Leikki on osa koulutyötä

keskiviikko 10. elokuuta 2022

KANNUSTUSTA, KEHUJA ja LEIKKEJÄ koulun alkuun 2022

Mikään ei piristä päivää niin kuin kunnon kehu. Itse muistan vielä hyvin sen hetken alakoulusta, kun oma opettajani kehui meidän luokkaamme parhaaksi luodakseen ikinä. Saatoimme toki olla opemme ensimmäinen luokka, mutta silti tuo tsemppaus sai koko meidän ryhmän tekemään töitä vielä ahkerammin.  Tämä sama toimii myös rock-konserteissa, joissa bändin laulusolisti saa yleisön mylvimään, kun heidän kertoo olevan ei vain hyvä yleisö vaan ”Simply the Best Audience ever!” Lisäksi kun ympärillä huutaa porukkaa, jotka kaikki ovat pukeutuneet esiintyvän bändin keikkapaitaan, on yhteisöllinen fiilis tapissaan. Tänne minä kuulun! Minä olen pala maailman parasta yleisöä. Kaikkien pitäisikin edes joskus saada tuntea kuuluvansa porukkaan. 

Vaikka olemmekin vaatimattomuutta vaaliva kansa, joka usein vähättelee omaa hyvyyttään ja jolle pienikin kehu saattaa välillä olla aivan liikaa, on kehumiselle kuitenkin aina tilausta. Useinhan selittelemme naapurillemme, joka kehuu rappukäytävässä leijuvaa ruuan tuoksua ja kyselee reseptin perään, että se nyt on vaan ihan tavallista Pirkka-lehden reseptillä tehtyä normilootaa. Kehu kuitenkin lämmittää ja saa keskimäärin paremmalle tuulelle kuin haukku. Itsensä hyväksi tai jopa erinomaiseksi tunteminen ei välttämättä tarkoita, että olisi leuhka. Itseään saa ja pitää myös välillä kehua! 

Miksemme siis kehuisi ja ottaisi vastaan kehuja. Ei se ole sen kummempaa kuin sanoa aamulla ”Hyvää huomenta” tai ”Kiitos” ruokailun jälkeen. Kehujen positiivinen vaikutus on niin valtava, että olisi todella valitettavaa, jos noin yksinkertainen, hyvää oloa ja onnistumisia ruokkiva tapa jäisi hyödyntämättä. Oppilaista ja opettajastakin on mukavaa kuulla, missä on onnistunut ja missä on hyvä. Olenkin huomannut opevuosieni varrella, että sopivasti kehuja ja kannustusta varsinkin lukuvuoden alussa auttaa jaksamaan vähän paremmin sitä tosiasiaa, että pitkä ja ihana kesäloma on loppunut ja edessä on pitkääkin pidempi kouluvuosi. 

Kehumaatti

Ope aloittaa kehumaan oppilaitaan yksi kerrallaan. Jollain on esim. hieno reppu ja joku osaa potkaista melkoisen banaanipotkun. Joku oppilaista on taitava päässälaskuissa ja jollain on niin upea lauluääni, että opella meinaa tulla ihan kyynel silmäkulmaan. Kehuja tulee riittää kaikille. Myös joku oppilaista voi tulla vuorostaan kehumaan muita. Kehut eivät kehumaatista lopu siis koskaan!

Kolme kivaa asiaa

Mitä kivaa kesällä tein? Missä olen tänään onnistunut? Muistele kolmea kivaa asiaa, jotka sinulle on tapahtunut viime aikoina. Ajattele asioita lisää ja hymyile! Kehu itseäsi: ”Kylläpä minulle tapahtuu mukavia asioita…” Voit myös kirjata yhden asioista lapulle ja antaa opelle. Luokkaan voidaan esim. rakentaa kivojen asioiden seinä, josta voidaan muistella mukavia asioita, saada kivoja keskustelunaiheita ja keksiä erilaisia juttuja, leikkejä ja tarinoita.

Hyvä x 100

Valitaan jokin tuttu leikki tai joukkuepeli, jonka ryhmä osaa entuudestaan, esim. lipunryöstö, jalkapallo… Lisätään leikkiin ”HYVÄ-hetkiä”  open merkistä, jonka aikana pelaajat pyrkivät kehumaan toisiaan (esim. Hyvä Heikki, mahtava syöttö. Hyvä Hansu, hienosti…). Ope laskee kehut ja kertoo määrän leikkijöille. Onnistutaanko kehumaan pelikavereita 100 kertaa pelin aikana?

Kehukierros

Kehutaan omaa luokkaa / lomaa / kesää jne. Kuinka monta kivaa asiaa keksitään?

Kehukaksintaistelu

Kehukaa parin kanssa toisianne vuoron perään. Kumpi keksii enemmän kehuja. 

Kehugrillaus

Mietitään ja keskustellaan yhdessä, millaiset kehut maistuvat hyvälle ja miksi. Kirjoitetaan paperinkulmaan tai muistikirjaan muutama kehulause odottamaan sopivaa hetkeä. Testataan kehuja: Yksi oppilaista tulee ryhmän keskelle kehugrilliin. Marinoidaan oppilas kehuilla oikein kunnolla. Voi kokeilla myös kannustusgrilliä, jossa grillattavaa kannustetaan huippusuoritukseen…

Kehukuja

Edellinen voidaan tehdä myös kuiskaten. Muodostetaan oppilaista kaksi riviä, jotka seisovat ”nenät vastakkain” n. 2m etäisyydellä toisistaan. Yksi oppilas kävelee rauhallisesti muodostuneen kehukujan läpi ja kuuntelee samalla kehuvia kuiskauksia kujan seinustalla olevilta oppilailta.

Kannustuspatsaat

Tehdään pienryhmissä open tai oppilaiden antamista aiheista pikapatsaita, joihin liittyy kannustaminen (esim. futismatsi, juoksukilpailu, Talent-show…). Keskustellaan patsaiden tilanteista ja miltä kannustus / kehut tuntuvat.

Dubbaus

Suunnitellaan pareittain lyhyt pantomiimi, jossa ollaan paikassa / tilanteessa, jossa on kaksi henkilöä (esim. hammaslääkäri ja potilas, ope ja oppilas, treffieillä, pingiksen pelaajat, poliisi ja roisto…). Esitetään pantomiimi ja jotkut yleisöstä dubbaavat tilanteen keskusteluäänet, jotka ovat pullollaan kehumista tai kannustusta. Myös tilanteen taustaäänet voi dubata.

Elämämme Biisit

Ryhmissä valitaan biisi / laulu, johon liittyy jokin tarina (esim. joukkueen kannustuslaulu, kevätjuhlaesitys, onnittelulaulu). Biisit lähetetään opelle, joka soittaa ne satunnaisessa järjestyksessä kaikkien kuultaviksi. Jokaisen biisin jälkeen arvataan, kenen ryhmän valinta se oli. Lopuksi paljastetaan elämämme biisit ja kerrotaan niihin liittyvät tarinat.

Pelipaidat

Keskustellaan erilaisista harrastusryhmistä, joihin oppilaat kuuluvat ja mistä nämä ryhmät tunnistaa. Lähdetään ideoimaan luokalle omaa tunnusta. Tutkitaan oppilaita kiinnostavia logoja, vaihdetaan ajatuksia ja jaetaan mielipiteitä. Tehdään pienryhmissä luonnoksia ja esitetään niitä muille. Tehdään logoista vaikka muistipeli luokan taululle, tutustutaan eri vaihtoehtoihin pelaamalla, maistellaan ja muistellaan sekä tehdään lopulta yhteinen valinta esim. äänestämällä. Tehdään luokkapaidat kaikille esim. silitettävänä tulostuskuvana tai silkkipainamalla.

Salaiset ryhmät

Ope jakaa luokan oppilaat salaisiin ryhmiin, mutta oppilaille ei kerrota, kuka kuuluu mihinkin ryhmään. Oppilaille annetaan tehtäviä, joissa ollaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja joita tekemällä ehkä saadaan selville, ketkä omaan ryhmään kuuluvat. Kun tehtävät on suoritettu, katsotaan, kuinka moni arvasi / löysi oman ryhmänsä.

Tehtäviä:

Jäsenkortti: Suunnittele ryhmällesi jäsenkortti. Keksi ja kirjoita korttiin, mikä on ryhmäsi vahvuus ja parasta ryhmässäsi. Kirjoita korttiin myös ryhmäsi nimiehdotus. Jäsenkortit kiinnitetään luokan ilmoitustaululle, josta niihin voi käydä tutustumassa.

Salaiset ja julkiset kehut: Jokaisella luokan oppilaalla on käytössä ainakin kaksi kehua. Toisen kehuista oppilas kirjoittaa lapulle nimettömänä (esim. Sinulla on magee reppu), joka toimitetaan kohteelle opettajan välityksellä. Toinen kehuista sanotaan koulupäivän aikana sopivalla hetkellä (esim. Sul on kyllä tosi hoeno käsiala). Kehua saa toki enemmänkin.

Kohteliaat tavat: Käyttäydytään todella kohteliaasti muita kohtaan. Tervehditään, autetaan, kiitetään, kehutaan jne, jne… 

Leikit ja pelit: Ideoidaan oppilaiden kanssa pelejä ja leikkejä, joita tullaan tekemään yhdessä luokkakavereiden kanssa (esim. Tanssitaan yhdessä tanssipeliä tai leikitään rikkinäistä puhelinta). Muistetaan kehua toisia leikkien ja pelien aikana.

Iloinen yllätys: Ope jakaa oppilaat pareihin niin, että jokainen salaisen ryhmän jäsen on pari jonkun toisen samaan ryhmään kuuluvan oppilaan kanssa. Oppilaat saavat tietää parin, jolle iloinen yllätys tulisi tehdä, mutta eivät tiedä, kuka tekee yllätyksen itselle. Jutellaan vielä oppilaiden kanssa asioista, jotka saavat heidät iloisesti yllättymään ja jotka voisi toteuttaa koulussa. Valitaan erilaisia yllätyksiä ja aloitetaan iloisten yllätysten tekeminen toisille.


OPEN LEIKKIKOULUN LEIKKILUOKASTA löydät lisää tutustumisleikkejä, leikkejä lukuvuoden alkuun sekä runsaasti muita kouluun ja oppitunneille sopivia leikkejä ja pelejä. 

LEIKKILUOKASSA OPITAAN LEIKKIMÄLLÄ

LEIKKILUOKKA löytyy osoitteesta:
www.leikkiluokka.blogspot.fi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti