Leikki on osa koulutyötä

Leikki on osa koulutyötä

torstai 20. elokuuta 2015

Koulu alkaa, kaikki leikkimään!

Ykkösluokan alku on haastavaa aikaa niin oppilaille kuin opettajallekin. Oppilaat yrittävät jaksaa koululaisen roolissaan asioita ja haasteita, jotka eivät yleensä seitsemänvuotiailta suju kuin itsestään: paikallaan hiljaa istumista ja koulutehtävien tekemistä. Opettaja taas yrittää keksiä keinoja kuinka juuri koulunsa aloittaneet innokkaat ekaluokkalaiset säilyttäisivät innokkuutensa, mutta samalla oppisivat koululaisten tavoille eli istumaan hiljaa paikallaan ja tekemään koulutehtäviä.

Leikki ja draama -tuokiot kouluarjen tiimellyksessä antavat koulussa työskenteleville oppilaille mahdollisuuden siihen, mikä lapselle on luontevinta, leikkimiseen. Oppilas syttyy, innostuu ja kiinnostuu asioista leikkiessään, ja kun motivaatio on herännyt, ei yleensä oppimistakaan pysty estämään. Tämä samainen into roihahtaa itsessänikin uudestaan ja uudestaan leikkiessäni oppilaitteni kanssa koulussa. Jokainen leikkikerta kun tuntuu aina hieman erilaiselta ja leikkiin heittäydyttyään ainakin tämä opettaja pystyy hetkeksi unohtamaan kouluarjen kiireet eli jaksamaan työssäni paremmin.

Loman ääniä:
Oppilaat sulkivat silmänsä ja miettivät hetken itsekseen, mitä olivat lomalla tehneet. Seuraavaksi ohjeisiin oppilaita miettimään, millainen ääni kesälomatekemisestä kuului. Seuraavaksi oppilaat saivat omaan tahtiinsa tuottaa ääntä, joka liittyi heidän lomaansa. Kuunneltuamme jonkin aikaa vähitellen kasvavaa äänimaisemaa, keskustelimme, mitä olimme kuulleet ja lomalla tehneet.

Ajatustenlukijat:
Harjoittelimme oppilaitteni kanssa sanojen muodostamista alkutavun avulla. Valitsin luokan seinälle heijastetusta kuvasta jonkin esineen ja sanoin siitä ensimmäisen tavun. Oppilaat leikkivät ajatustenlukijoita ja yrittivät arvata, mitä kuvan esinettä ajattelin.

Ihmeelliset esineet:
Pyysin seuraavaksi oppilaita valitsemaan jonkin esineen kuvasta. Esineelle oppilaat saivat keksiä uuden, ihmeellisen käyttötarkoituksen. Oppilaat saivat seuraavaksi näyttää muille, miten valittu esine toimi.

Eräs oppilaista keksi, että kuvasta löytyvällä kynällä pystyisi kirjoittamaan kaikki vaikeatkin sanat. Tällainen kynä sai lapset innostumaan kokeiluun, jossa osa keksi vaikeita sanoja ja osa testasi kynän toimivuutta. Kun oppilaalle, joka ei vielä osannut oikeasti lukea ja kirjoittaa, ehdotettiin sanaksi leopardi, hän otti tyynesti kuvitellun kynän käteensä ja kirjoitti sillä paperia esittävään toiseen kämmeneensä pyydetyn sanan. Samalla oppilas toisti sanan ikään kuin olisi lukenut sen: "leo-par-di" ja jatkoi: "helppo, keksikää vaikeampia".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti