Leikki on osa koulutyötä

Leikki on osa koulutyötä

perjantai 4. syyskuuta 2015

Toteutan kaikki toiveenne, leikisti!

Mikä leikissä viehättää? Miksi se saa osallistujansa, niin oppilaat kuin openkin innostumaan?

Itselleni ne ovat ainakin ne leikin ja draaman lähes rajattomat mahdollisuudet tuottaa jotain uutta ja yllättävää. Leikissä kun pystyy tekemään sellaista, mihin ei oikeasti pystyisi. Lentämään kuuhun, muuttumaan joulupukiksi tai ihan miksi vain, seikkailemaan kivikaudella, kurkkaamaan tulevaisuuteen, ratkomaan mysteereitä ja löytämään aarteita, ainakin leikisti!

Uskonnontunnillamme keskustelimme oppilaiden kanssa siitä, mihin kukin uskoo. Keskustelu heräsi kunnolla henkiin, kun aiheeksi tuli joulupukki. Joku kertoi käyneensä Korvatunturilla joulupukin pajassa ja joku toinen kertoi tunnistaneensa naapurinsa joulupukin parran takaa. Aika yksimielisiä oltiin siitä, että joulupukki tarvitsee joulukiireisiinsä apulaisia, tonttuja sekä apupukkeja. Jokaisella tuntui olevan tarina sekä oma mielipide joulupukista, myös opettajalla. Kerroin oppilailleni, että pidän joulusta ja joulupukista paljon ja vaikken enää suhtaudukaan joulupukkiin kuten lapsena, haluan edelleen omalla tavallani uskoa joulun taikaan. Kerroin myös, että meillä kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen ja velvollisuus toisten mielipiteen kunnioittamiseen oli kyse sitten joulupukkiin uskomisesta tai jostain vakavammasta. Toisaalta, mikä voisi olla vakavampaa kuin joulu ja joulupukki, kun kysytään 6-7 -vuotiaalta lapselta.

Kaikki toiveenne toteutuvat
Pyysin luokkani oppilaita miettimään, mitä he oikein kovasti toivoisivat lahjaksi? Kun oppilaiden mietteliäät ilmeet muuttuivat vähitellen toiveiden kirkastamiksi, ehdotin, että jos lapsille vain sopisi, voisin yrittää toteuttaa kaikki toiveet, ainakin leikisti. Ja, sehän sopi oppilaille. Ensimmäisen oppilaani toive, auto saatiin heti toimimaan. Oppilaan kääntäessä starttiavainta, painaessa kaasua sekä pyörittäessä mielikuvitusrattia auton moottorin jylinää alkoi kuulua joka puolelta luokkaa. Auton jälkeen luokassa toivottiin ja nähtiin monenlaisia mm. hevonen, kiltti opettaja sekä uusinta uutta oleva Pelikonsoli-kuutonen. Peliä toivonut oppilas ohjasi mielikuvitusohjaimellaan loppuja luokan oppilaita, jotka esittivät pelin hahmoja purkamassa jotain vanhaa ja rakentamassa uutta tilalle. Mielikuvituspelin hahmot eivät liikkuneet holtittomasti vain itsekseen, vaan odottivat selvästi ohjauskomentoja lahjan saaneelta oppilaalta. Jos toivottu lahja tuntui minusta liian sotaiselta tai rajulta, muistutin konemaisella äänellä: "Tänään toteutuvat vain kiltit, hyväntuulen toiveet."
Aseita ja sotimisia ei siis kannattanut toivoa, koska silloin toive ei toteutunut ja meni hukkaan. Aiemmin mainitsemani kiltti opettaja lienee juuri ollut oppilaiden mielestä hyväntuulen toive. Useimmiten kun näkee oppilaiden esittävän komentavaa, äkäistä opea.

Lahjapaketit
Oppilas käärii mielikuvituslahjan pakettiin. Lahja annetaan luokkakaverille, joka avaa paketin. Lahjan antaja esittelee paketin sisällön esim. näyttämällä, kuinka lahja toimii. Lopuksi mielikuvituslahjalla leikitään yhdessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti